Onderstaande foto's zijn afkomstig van een reproductie van de nachtwacht van  rembrandt van rijn. Dit schilderij  hebben wij  gemaakt in opdracht van Maasbert Schouten CEO van Afab Geldservices in Amersfoort. Dit schilderij hangt in de boardroom bij Afab en het formaat van het schilderij is geschilderd in de juiste proportie tot het origineel, namelijk 2,71 m * 2,25 m ( origineel is 4,37 bij 3,63 meter ) Inclusief lijst is het formaat 2,80 m * 2,34 m .

Wanneer u zelf ook nog een stukje muur over heeft waar dit schilderij tot zijn recht kan komen kunt u uiteraard contact met ons opnemen voor een vrijblijvende offerte

 ( klik op de foto voor een vergroting )

 

These pictures were taken from a reproduction we made in commission for one of our customers  Afab Geldservices in Amersfoort ( The Netherlands ) This painting currently can be seen in the boardroom of Afab. It is painted in the right proportion to the original 2,71 m * 2,25 m ( original is 4,37 by 3,63 meter ) Inclusief framework the size is 2,80 m * 2,34 m . In case you have some space left on your walls and you want your own Nightwatch please contact us for an offer you will find very attractive!

 

De Nachtwacht is de naam die het grote publiek geeft aan het bekendste schilderij van Rembrandt van Rijn. Rembrandt schilderde het van 1640 tot 1642. De officiŽle naam luidt: De compagnie van kapitein Frans Banning Cocq en luitenant Willem van Ruytenburgh maakt zich gereed om uit te marcheren.

De schutterstukken uit die tijd kwamen vaak stijfjes over. Rembrandt schilderde echter een doek vol actie. Kapitein Frans Banning Cocq geeft zijn luitenant Willem van Ruytenburgh een wenk; de schutters demonstreren het vullen van een musket met kruit (de in het rood geklede man links), het afvuren (de man achter Frans Banning Cocq), en het schoonblazen van een musket (de man achter de linkerschouder van Willem van Ruytenburgh); de tamboer staat klaar om een roffel in te zetten; sommige schutters zijn in een druk gesprek verwikkeld en lijken niet in de gaten te hebben dat ze worden geschilderd. Het geheel wekt de indruk van een momentopname - zeer ongewoon voor die tijd.

Rembrandt hield het schilderij tamelijk donker waardoor hij met lichteffecten de aandacht op bepaalde partijen kon vestigen. Door verkleuring van het vernis werd het schilderij nog veel donkerder, en zo kreeg het in de 18e eeuw als bijnaam de Nachtwacht.

De compagnie van Frans Banning Cocq was een van de schutterscompagnieŽn van Amsterdam. Vanaf het eind van de 16e eeuw had elke stadswijk in Amsterdam zo'n compagnie, die was onderverdeeld in vier korporaalschappen. De schutterscompagnieŽn waren met de verdediging van de stad belast. Aan het hoofd van elke compagnie stonden een kapitein, en diens plaatsvervangende luitenant. Verder kende elke compagnie een vaandeldrager.

In 1638 besloot een groep schutters zichzelf te laten vereeuwigen door hun stadgenoot Rembrandt van Rijn die aan de Breestraat woonde, niet ver van de schuttersdoelen. De tamboer werd toegevoegd en hoefde niet mee te betalen. Verder schilderde Rembrandt er onder meer nog een meisje bij. Aan haar ceintuur hangt een dode kip. De klauwen hiervan symboliseren de naam van de schutters: klauweniers, of eigenlijk kloveniers, een woord dat aan het Franse coulevrine is ontleend en een voorloper van het musket aanduidt.

Rembrandt heeft het enorme doek waarschijnlijk in een galerij op de binnenplaats van zijn woning geschilderd. Toen hij klaar was, voegde hij op verzoek van de schutters een schild toe, met de namen van de 18 schutters die hadden meebetaald.

( bron wikipedia )